Anders Sporten
Afdrukken print contact contact lettergrootte:standaard groot

Anders sporten – Eindversie: december 2016. Bijwerking tekst t/m december 2018.

Deze site geeft een 'totaalplaatje' van een ontwikkelde en onderzochte praktijktheorie op het gebied van '55-plus Sport & Leefstijl'. De pijlers hiervan zijn bewegen & sporten en leren & ontwikkelen om fysiek en mentaal actief te leven. Het concept 'Actief leren onderwijzen' is van 1998 t/m 2009 door verschillende groepen opleiders en vakleraren Lichamelijke Opvoeding ontwikkeld en onderzocht. Dat gebeurde bij de jeugd en jong volwassenen. Van 2009 t/m 2016 is 'Actief leven, bewegen en ontwikkelen' ontwikkeld en onderzocht bij ‘clubs’ van 55-plussers. Ook hierbij zijn veel opleiders van MBO’s en hogescholen op het gebied van sport en bewegen én lerarenopleidingen LO betrokken. De aandacht is vooral gericht op de nieuwe generatie senioren - geboren in de jaren veertig, vijftig en begin zestig. Vanaf 2010 promoot en ontwikkelt OLDACTION, lokaal en landelijk, deze sociale innovatie.
Het project is in 2016 afgerond. De site blijft operationeel en voor iedereen toegankelijk. Teksten worden zo nodig geactualiseerd. Voor informatie over de projectontwikkeling van ’55-plus Sport & Leefstijl’ zie de lokale en landelijke ontwikkelingsonderzoeken bij
ACTIEVE LEEFSTIJL of  WERKWIJZE OA-CLUB. 

De kern van OLDACTION bestaat uit drie thema's …..

1 ACTIEVE LEEFSTIJL

Kernartikel 1 Sociale innovatie voor de 55-plusser die 'anders' wil sporten en leven

Kernartikel 2 Fysiek, mentaal en sociaal actief leven .
Voor praktijkuitwerkingen
CLUBVORMING ; VOORBEELD CLUBVORMING. …en andere artikelen…
Voor geraadpleegde bronnen
LITERATUUR.

ANDERS SPORTEN

Kernartikel 1 Sociale innovatie voor de 55-plusser die 'anders' wil sporten en leven
Kernartikel 3 Het 'anders' sporten (en leven) van de 55-plusser
Voor praktijkuitwerkingen SPORTVORMEN ; SPORT ONTWIKKELEN. …en andere artikelen….
Voor geraadpleegde bronnen
LITERATUUR.

3 LEREN & ONTWIKKELEN.

Kernartikel 1 Sociale innovatie voor de 55-plusser die 'anders' wil sporten en leven
Kernartikel 4A (leesniveau 1) Een leven lang bewegen-sporten & leren-ontwikkelen!'
Kernartikel 4B (leesniveau 2)
Leren & Ontwikkelen, een leven lang!  …en andere artikelen….

Voor praktijkuitwerkingen SPORT ONTWIKKELEN.
Voor geraadpleegde bronnen
LITERATUUR.

Dagelijks fysiek-mentaal actief leven, sporten én ontwikkelen is de kern van wat die ‘nieuwe’ generatie 55-plussers graag wil. Deze wil ‘anders bewegen en sporten’ dan de vooroorlogse generatie.  

‘Anders’ betekent voor haar…. (1) sportgericht, (2) zelfstandig in een bij voorkeur (3) zelf samengestelde 55-plus ‘club’, (4) optimaal beleven, leren én ontwikkelen, (5) op maat en onderling met aangepaste regels afgestemd op het niveau van de groep en de individuele sporter, (7) in een gemengde lokale ‘club’ van mannen én vrouwen met verschillend niveau en interesse, (8) zonder en met fysieke beperkingen.

Elk artikel is op de volgende leesniveaus gebaseerd: 1 basisinformatie op mbo- niveau, aangeduid als niveau 1 en 2 verdiepende informatie op hbo- niveau, aangeduid als niveau 2. De informatie is bedoeld voor een kartrekker, coördinator, leefstijlcoach, opleider en derde of vierdejaars mbo- of hbo-student of de 55-plusser zelf. De aard van de tekst is geschreven op fundamenteel, plan- en/of praktijkniveau. Zo kunt u op basis van onderwerp en moeilijkheidsgraad zelf uw leesroute bepalen of gebruik maken van de leesleidraad bij WERKWIJZE OA-CLUB.

Bedoelingen van de volgende teksten zijn....
1
Basisboek SOM-Sporten op Maat voor 55-plus Sport & Leefstijl (versie december 2016)
Beschrijving van kernpunten van het sportgericht, zelfstandig, optimaal op maat sporten in een gemengde club van mannen en vrouwen, met verschillende prestatie- en conditieniveaus en van zowel gezonde sporters als zij die fysieke beperkingen hebben. Op Lees- en planniveau 1.

Sociale innovatie voor de 55-plusser die 'anders' wil leven en sporten - Kernartikel 1 
(versie december 2018)
 
OLDACTION is een beweging die een sociale innovatie nastreeft. De nieuwe generatie 55-plussers – geboren in de jaren veertig, vijftig en begin zestig – kijkt ‘anders’ tegen het leven aan en gedraagt zich ‘anders’ dan de vooroorlogse generatie. Maar hoe ‘anders?’ Het streven is een leven lang optimaal te presteren en ervaren. Op lees- en planniveau 1
Dit artikel treft u ook aan bij OA-WERKWIJZE, ACTIEVE LEEFSTIJL en LEREN EN ONTWIKKELEN.

Het 'anders' sporten (en leven) van de 55-plusser Kernartikel 3
(versie juni 2019)

De nieuwe generatie 55-plussers en met name de nu 55 tot 75 jarigen, wil fysiek, sociaal én mentaal actief, gezond en zinvol leven. Dat betekent dus: zo mogelijk dagelijks gevarieerd en op meerdere gebieden ‘bewegen én sporten’ én samen veel ‘leren én ontwikkelen’. En dan ook een leven lang zelfstandig- zelfsturend-zelfverantwoordelijk bewegen in 55-plus ‘clubs. Alleen én samen optimaal willen presteren. Zowel de inhoud van activiteiten als de ‘wijze van deelnemen’ zijn hierbij beide van groot belang.  

Op lees- en planniveau 1-2.


Ontwikkel jezelf, een leven lang, en allround. 
(versie juni 2018)
Een leven lang optimaal presteren en ervaren is op vele gebieden en op elk prestatieniveau mogelijk. Onder andere op dat van sport & bewegen. De basis hiervoor is een allround fysieke en mentale coördinatieontwikkeling door veelvormig en veelzijdig sporten én bewegen (of bezig zijn). Op lees- en planniveau 1.


Naar M(eer)S(port)v(oor)O(ouderen)(MSvO) voor de 55 tot 75 jarigen 
(versie december 2016)
De ‘nieuwe’ generatie kan zelf - alleen en samen - een eigen ‘club’ vormen en het sporten onderling regelen en verder ontwikkelen. Ze heeft immers voldoende sportervaring opgedaan. Deze site geeft aanvullende informatie over de toepassing van het ‘wat, hoe en waarom’. De verschillen tussen dat meer zelfstandig onderling sporten (met een kartrekker) en andere aanbieders zijn hier beschreven. Lees- en praktijkniveau 1. Zie ook bij SPORT ONTWIKKELEN .

Bundeling van belangen in sport en samenleving, op lokaal niveau! 
(versie december 2016)
De 55-plus clubs, netwerken of leefgemeenschappen kunnen op zich en binnen verschillende organisatorische verbanden (zoals sportverenigingen) worden gevormd. Kenmerkend is de ruimte die deelnemers en kartrekker krijgen om meer zelf vorm en inhoud aan hun ‘club’ te geven. De mate dus waarin ze zelf en samen hun activiteit of taak kunnen regelen en ontwikkelen. Daarvoor is een 'bundeling van belangen' in sport en samenleving gewenst.  Lees- en praktijkniveau 1.


Onderstaand treft u in vier delen de ontwikkelingsonderzoeken die vanaf 1999 tot en met 2018 zijn uitgevoerd. Ze zijn onderdeel van WERKWIJZE OA-CLUB en ter illustratie hier opgenomen. Op lees- en fundamenteel-planniveau 2.
7.1
OA- Ontwikkelingsonderzoek ‘Actief leren onderwijzen’. Deel 1- Opzet , aanpak en resultaten (1999-2010) (versie oktober 2017)
7.2 OA- Ontwikkelingsonderzoek ‘Actief leven, sporten en ontwikkelen’. Deel 2- Opzet en aanpak (2009 t/m 2016) (versie augustus 2017)
7.3 
OA- Rapportage projectontwikkeling 55-plus Sport & Leefstijl. Deel 3- resultaten 2010 t/m 2016  (versie november 2018)
7.4 OA- Rapportage lokaal ontwikkelingsonderzoek 2009-2013 - Ermelo (versie juni 2013).