Een fysiek, mentaal en sociaal actief leven.
Lees- en fundamenteel/planniveau 1 & 2 voor de 55-plusser, kartrekker, coördinator, leefstijlcoach en/of 55-plusser. Maatschappelijke ontwikkeling naar niveau Uitgangspunt is de evolutie van de mens, wereld en kosmos. Die van de mens is biologisch én cultureel bepaald. Tot “’cultuur of omgeving’ rekenen we ook samenleving, opvoeding, leefwijze en sociaal milieu. Biologie met genen én cultuur met memen, zijn de zichzelf reproducerende fysieke of informatiepatronen die bijdragen aan ons bestaan” (Crevits, 2016). Technologie – een cultureel fenomeen - wordt onze ‘natuurlijke toekomst’ genoemd (van Mensvoort, 2019). ‘Natuur’ wordt namelijk steeds meer cultuur, is dynamisch, nooit af en verandert steeds. Het beeld van de natuur is in deze tijd aan het kantelen. Als alles wat ‘autonoom groeit’ natuur is, ontstaat er een door mensen veroorzaakte ‘nieuwe’ natuur. Biologie wordt dus ook technologie en werkelijk succesvolle technologie wordt ‘natuurlijk’ (én) onderdeel van de menselijke cultuur”. Informatiepatronen (of memen) bestaan uit “feiten, ideeën, talen, melodieën, morele en esthetische waarden, ontwerpen, vaardigheden en verder alles dat kan worden aangeleerd en doorgegeven aan anderen”. Ook corporaties of bijvoorbeeld vijfenvijftig plus-‘clubs’ zijn ‘memetische organismen’. “We worden als mens ingekapseld in een volgend evolutionair complexiteitsniveau. Denk maar aan de zelfrijdende auto, een slimme woning waarin de verlichting en thermostaat op je aanwezigheid reageert of een smart city die haar bewoners via het internet der dingen continu monitort, comfort biedt, maar ook in het gareel houdt” De mens ‘beheerst’ nu de aarde en zal in de toekomst, door samenwerking, ‘kunstmatige intelligentie’ én digitale dataverwerking tot nog meer maakbaarheid in staat zijn. Daarmee zal en wil ze steeds langer in goede gezondheid leven; geluk of eeuwig blijven genieten en zowel lichaam als bewustzijn technologisch gaan upgraden” (Harari, 2017, 2018a en b). Een actieve, ondernemende leefstijl kan een stimulerende rol spelen bij het verruimen van onze mogelijkheden. Die leefstijl past bij de ‘nieuwe generatie’ – geboren in de jaren veertig, vijftig en begin jaren zestig. Maar dat geldt ook voor de daarop volgende. Ontwikkelingen op het gebied van klimaat en duurzaamheid zal mentaal, organisatorisch en technologisch gezien, veel van ons zal vragen. Bijvoorbeeld het ontwerpen van intelligent design en digitale data-analyse. Zo vermeerderen we kennis en verbreden/verdiepen we onze handelingsmogelijkheden. Een hoger kennisniveau vervangt geleidelijk onze mythen, religies en politieke systemen c.q. ideologieën. Kennisproductie “maakt de wetenschappelijke weg naar vooruitgang vrij en leidt tot begrip van de samenhang in persoonlijke én collectieve ervaringen” (Crevits, 2016). Persoonlijke ontwikkeling door een actieve, gezonde en zinvolle leefstijl is gericht op: investeren in jezelf, in de relaties met … en het inspireren van anderen én het investeren in omgevingen (SCP, 2006b; 2010b; Westendorp, 2014, p. 238, 239; Westendorp & van Bodegom, 2015). Fundamenten van een actieve leefstijl: bewegen & sporten én leren & ontwikkelen! Het is (levens)kunst om met zo’n leefstijl al samenwerkend onszelf te ontwikkelen. ‘Actief-leven’ vraagt inspanning, ondernemen, initiatiefvol zijn. ‘Gezond leven’ vereist veel contact met anderen en het inspireren, begeleiden of helpen van elkaar.‘Zinvol leven’ vereist betrokkenheid bij de samenleving door taken en activiteiten uit te voeren op het gebied van werk, zorg, ontspanning en ontwikkeling (Baars, 2007). Projectmatig werken stimuleert dat en zorgt ervoor dat je ‘lang midden in de samenleving kunt blijven staan’ (Timmers, 2012; Westendorp, 2014; Zimbardo & Boyd, 2009). ‘Leren en ontwikkelen’ is een motorisch/fysiek, cognitief/mentaal én sociaal/affectief en totaal-gebeuren (Caluwé & Vermaak, 2002). Je ontwikkelt er – als persoon en groep - een samenhangend geheel aan competenties mee. In een ’55-plus club’ levert dat de volgende (hier: onderstreepte) kwaliteiten op ….. Inhoud en werkwijze bepalen samen het resultaat en dat heeft het meeste effect bij lokale samenwerking (Rotmans, 2012, 2015; Verhaeghe, 2015). Een ’(55-plus) club’ geeft deelnemers als groep meer status dan individuele acties. Samen regelen-leren-ontwikkelen kan op vele gebieden plaatsvinden: in….sportclubs, studie- of ontwikkelclubs, hobby- of culturele clubs en reisclubs. Gemeentes/ welzijnsorganisaties zouden deze clubvorming en activiteiten kunnen faciliteren en een ‘informatieloket’ creëren om zo lokaal bekend te worden en deelnemers te vinden (Timmers, 2010 & 2012). Het ontstaan van ‘clubs’ past bij de fase van communicatieve zelfsturing waarin onze samenleving zich nu bevindt (Cornelis, 1998). Ontwikkelend ouder worden door reflectie en zelfonderzoek! ‘Goed’ oud worden doe je door jezelf op vele gebieden te (blijven) ontwikkelen (Baardwijk & Rosmolen, 2015; Crevits, 2016; Timmers, 2012 en 2016). Actief zijn daarin hoort bij een betrokken, positieve en constructieve instelling. Dat maakt je ook gelukkig. De nieuwe generatie wil dan ook zo optimaal mogelijk presteren (Ester et al, 2008; Goldberg, 2009; Houben, 2009; Timmers, 2010; 2012; van der Zee, 2012). Niet om daarmee ‘eeuwig jong te willen zijn’, maar juist om zich door jong te voelen zo zinvol en veel mogelijk aan de samenleving bij te dragen. ‘Active ageing’ dus. Niet meer iets ‘moeten doen geeft rust’ bij het ouder worden, maar zo actief mogelijk (optimaal dus!) deel blijven nemen aan de samenleving, is het doel voor de rest van je leven. Voor velen straks ook vele jaren na je pensionering. Periodieke zelfreflectie of -onderzoek geeft inzicht in.. en perspectief op.. ervaringen en op je toekomst. Daarbij helpt het schrijven of vertellen van verhalen en maken van plannen. Betekenis toekennen aan ervaringen maakt het eigen gedrag en je eigen opvattingen bewuster. In ‘verhalen’ koppel je vaak persoonlijke identiteitsontwikkeling aan gemeenschappelijke sociaal-culturele processen in de omgeving ofwel de collectieve ontwikkeling. In welke mate heb je daaraan bijgedragen en wat zou straks nog kunnen? ‘Life reviews’ en biografische informatie geven behalve een beeld van je persoonlijke levensgeschiedenis ook die van jouw bijdrage aan de collectieve ontwikkeling (Westerhof & Bohlmeijer, 2010). Autonoom = zelfstandig, zelfsturend en zelfverantwoordelijk! Voor zelfstandig en optimaal ontwikkelen, is de nieuwe generatie slim genoeg. Het gemiddelde opleidingsniveau is in de afgelopen decennia sterk toegenomen. Nu heeft 26% van de 55-65-jarigen een opleiding op hbo of wo niveau. In 2030 zal 41% dat niveau halen. Het gemiddelde overall-niveau aan kennis en kunde is nú: mbo-plus. Laag opgeleid zijn, maar hoog scoren op zelfrespect, positieve relaties met anderen, een positieve levenshouding en het hebben van doelen in het leven, blijken qua gezondheid en levensverwachting niet achter te blijven bij de hoger opgeleiden. Een actieve leefstijl is voor iedereen haalbaar en te ontwikkelen. 'Clubs' die met onderlinge niveau- en interesseverschillen van hun deelnemers rekening houden en ze partner in ‘leren en ontwikkelen’ laten zijn, zorgen voor ideale samenwerkingsverbanden (Gennip, 2010; Houben, 2009). Dat draagt nadrukkelijk bij aan de participatiesamenleving. “Zo begon de aandacht voor participatie als opmaat naar ‘minder verzorgingsstaat’ en een andere verdeling van collectieve en individuele verantwoordelijkheden. De vraag is wat dit gaat betekenen voor onze manier van samenleven en over welke participatieniveaus en betrokkenen we dan praten (Putters/SCP, 2014). Actief, zelfstandig, zelfsturend en zelfverantwoordelijk functioneren, vooral in kleinschalige ‘clubs’op lokaal-regionaal niveau, is vanaf nu de kern. We hebben daarvoor de ‘tijd’ omdat we ook gemiddeld steeds gezonder ouder worden. In 2016 worden mannen bijna 80 jaar en vrouwen 83 jaar.….
Bron: Trends in Nederland in 2016 (CBS). Er zijn in Nederland nu 2,6 miljoen ouderen, bijna 15% van de bevolking. Dat loopt op naar circa 4,5 miljoen mensen in 2040. Daarvan is dan de helft boven de 75 jaar (Putters/SCP, p.18). Elkaar de helpende hand, bij dat ouder worden, toesteken en iets zinvols blijven doen, is nodig. Dat maakt 'sociale innovatie van ‘samenwerkend leven ontwikkelen door 55-plussers’ nog meer nodig. Manieren van leven combineren! Een ‘reiziger’ kiest bewust voor een ‘blauwdruk’, een stappenplan op hoofdlijnen. Een ‘trekker’ gaat direct op stap in een bepaalde richting. Visie en missie op een bepaald gebied vormen de richting en dat kun je zó benoemen….
Of te tekenen alleen. Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944). La Citadelle.
2 Optimaal functioneren betekent: 1. regelmatig (dagelijks) inspanning leveren op driekwart van je persoonlijk maximaal mogelijke vermogen tot coördinatie (fysiek en mentaal); 2. in cycli van beleven, leren, ontwikkelen (of leren hoe te leren); 3. op elk gebied ontwikkelen in breedte en diepgang ofwel: allround willen zijn. Sporten is competitief en recreatief in te richten. Dat laatste is zeker voor de 55-plusser van belang.
|